55_2021-2022/66 - Modification de l'art. 4, alinéa 1er, 4°, de la loi du 22 mars 2001 instituant la garantie de revenus aux personnes âgées
Pétitions
Changements sur "55_2021-2022/66 - Modification de l'art. 4, alinéa 1er, 4°, de la loi du 22 mars 2001 instituant la garantie de revenus aux personnes âgées"
Titre (Nederlands)
- +55_2021-2022/66 - Voorstel tot aanvulling van art. 4, 1ste lid, 4° van de Wet van 22 maart 2001 tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen
Description (Nederlands)
- +<p>Auteur: Jozef Feyaerts</p><p>Mag ik u hierbij volgend verzoekschrift voorleggen met het voorstel tot aanvulling van art. 4, 1ste lid, 4° van de Wet van 22 maart 2001 tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen.</p><p>1. <u>Voorgestelde aanvulling:</u></p><p>In artikel 4, 1ste lid van de Wet van 22.03.2001 tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen, laatst gewijzigd bij Wet van 27.01.2017, wordt punt 4° aangevuld met een bepaling luidend als volgt:</p><p> “(…) <em>of de genieters van het statuut van tijdelijk ontheemde bedoeld in artikel 57/29 van voormelde wet.</em> ”</p><p>2. <u>Verantwoording:</u></p><p><u> </u></p><p>Ingevolge de massale toestroom in de Europese Unie van ontheemde personen die Oekraïne hebben moeten verlaten als gevolg van een gewapend conflict, heeft de Europese Raad via haar uitvoeringsbesluit 2022/382 van 04.03.2022 de invoering van een tijdelijke beschermingsstatus voor deze personen geactiveerd.</p><p>Deze beschermingsstatus heeft tot gevolg dat Oekraïense staatsburgers die in België, in toepassing van artikel 57/29 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, het statuut van tijdelijk ontheemde verwerven, gerechtigd worden tot een equivalent leefloon dat door het OCMW dient uitbetaald te worden.</p><p>Op basis van dit statuut krijgt een tijdelijk ontheemde eveneens recht op toegang tot de arbeidsmarkt.</p><p>Bedoeling is immers dat een tijdelijk ontheemde na verloop van tijd zijn weg naar de arbeidsmarkt vindt om, zolang diens status geldt, zo snel mogelijk in eigen inkomsten te voorzien en niet langer ten laste te zijn van het OCMW en de gemeenschap.</p><p>Het hoeft geen verder betoog dat de opvolging en begeleiding van deze grote toestroom van ontheemde personen een enorme extra werkdruk en financiële last legt op de OCMW’s.</p><p>Een klein deel van deze groep Oekraïense tijdelijk ontheemden bestaat echter uit ouderen die de pensioengerechtigde leeftijd, vermeld in artikel 3 van de Wet van 22.03.2001 tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen (IGO), hebben bereikt.</p><p>Deze groep komt met andere woorden niet meer in aanmerking voor activering door een OCMW om ingeschakeld te worden op de arbeidsmarkt.</p><p> </p><p>Het komt dan ook gepast voor om, via de hoger beschreven aanvulling van artikel 4, 1ste lid, 4° van de Wet van 22.03.2001 tot instelling van een IGO, net zoals dit recht reeds eerder werd verleend aan pensioengerechtigde vluchtelingen en genieters van een subsidiaire beschermingsstatus, ook aan tijdelijk ontheemden die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt en over geen of onvoldoende eigen inkomsten genieten alsnog het recht op IGO toe te kennen.</p><p>Op deze manier worden de OCMW’s, wat betreft deze groep tijdelijk ontheemden, qua werk- en financiële druk aanzienlijk ontlast, en verkrijgen deze pensioengerechtigde tijdelijk ontheemden een inkomen waarmee zij onmiddellijk zelfstandig in de eigen woon- en levensbehoeften kunnen voorzien zolang zij deze status genieten.</p><p><br></p>