55_2022-2023/48 - Enseignement gratuit en Belgique et bourses d'études pour étudiants
Pétitions
Changements sur "55_2022-2023/48 - Enseignement gratuit en Belgique et bourses d'études pour étudiants"
Titre (Nederlands)
- +VRIJ ONDERWIJS IN BELGIË en STUDENTEN studiebeurs IN BELGIË (1)
Description (Nederlands)
- +<p><strong>WET PROJECTEN:</strong></p><p><strong>VRIJ ONDERWIJS IN BELGIË en STUDENTEN studiebeurs IN BELGIË</strong></p><p>Alle studenten die studeren als arts (alle beroepen), verpleegkundige (broeder), ingenieur (alle beroepen), wetenschapper (alle beroepen), leraar (alle beroepen), bouwer en architect (alle beroepen), programmeur hebben recht op een maandelijkse beurs van 2.000 euro en gratis onderwijs.</p><p> </p><p>Geachte Dames en Heren.</p><p>We weten allemaal dat er momenteel in België een tekort is aan specialisten in verschillende domeinen tegelijk: dokters, verpleegsters en verplegers, bouwvakkers, ingenieurs, leerkrachten, programmeurs en wetenschappers enzovoort.</p><p>Jonge mensen willen niet graag studeren in deze specialiteiten. Bovendien is het momenteel erg duur en niet rendabel om in België te studeren.</p><p>Ik ken persoonlijk verschillende jonge mensen die graag zouden willen werken als dokter of verpleegster, leraar of ingenieur, maar aangezien België geen studiebeurzen geeft aan studenten, zijn jongeren gedwongen om te werken tijdens hun studies om zichzelf te kunnen voeden, een huurwoning te betalen, alle onkosten te betalen die een mens nodig heeft. En omdat kunnen studenten maar een beperkte tijd werken, is geld schaars. Bovendien, als jongeren tegelijkertijd moeten studeren en werken, neemt de fysieke en emotionele belasting van hun lichaam toe en kunnen ze zo'n levensritme gewoon niet aan.</p><p>Ze zijn overwerkt en lichamelijk moe. Studeren is immers ook werk, en bovendien is het verantwoordelijk en serieus werk.</p><p>In deze situatie verkiezen jongeren werk boven studie en verliest België de kans om gemotiveerde werknemers te vinden in de belangrijkste sectoren van de economie.</p><p>Een economisch onzeker persoon kiest voor werk in plaats van studie, en de maatschappij verliest een belangrijk en gekwalificeerd persoon die de sociale en economische status van de maatschappij verzekert, en in de toekomst verliest zo'n maatschappij defensie en soevereiniteit.</p><p>Je kunt nooit iemand dwingen om beter te werken dan iemand die bereid is om in een specialisme (in een beroep) te werken naar eigen inzicht. Om te werken als dokter, leraar, ingenieur en wetenschapper, verpleger (en broeder) heb je talent en speciale neigingen van iemands persoonlijkheid en altruïsme nodig. Er moet een persoonlijke motivatie zijn die eigen is aan een speciaal soort persoonlijkheid. Daarom is de staat verplicht om in staat te zijn zo'n persoonlijkheid materieel te voorzien, om zo'n persoonlijkheid in staat te stellen geen materiële behoefte te voelen voor elementaire, vitale menselijke behoeften. Zulke persoonlijkheden moeten bevrijd worden van de verplichting van buitensporige arbeid tijdens het onderwijsproces, omdat studenten die deze belangrijkste beroepen beheersen een ongelooflijke belasting hebben in hun studie (in arbeid), die concentratie van aandacht, ijver en een enorme wilsinspanning vereist. Zulke mensen zijn niet meer dan 10% in een samenleving. Zij zijn de diamanten van de samenleving, die, werkend in deze beroepen in hun specialiteit, de economie van elk land veel meer geven dan de samenleving in staat is te betalen voor hun arbeid. Zij zijn het die de economie aandrijven - zij zijn de motoren van de economie.</p><p><br></p>