56_2024-2025/66 - Dat elke minderjarige ouder dan 14 jaar die een ernstig misdrijf heeft gepleegd, wordt berecht volgens het Strafwetboek en een strafblad krijgt.
Pétitions
Veranderingen op "56_2024-2025/66 - Dat elke minderjarige ouder dan 14 jaar die een ernstig misdrijf heeft gepleegd, wordt berecht volgens het Strafwetboek en een strafblad krijgt."
Titel (Français)
- +Que tout mineur de plus de 14 ans auteur d’un crime grave soit jugé selon le Code pénal et laisse un casier judiciaire
Beschrijving (Français)
- +Dat elke minderjarige ouder dan 14 jaar, die een ernstig misdrijf pleegt, wordt berecht volgens het Strafwetboek en een strafblad krijgt.
- +
- +1. Nos attentes
- + • Que, pour les crimes graves (assassinat, meurtre, viol, enlèvement, actes de terrorisme, etc.), tout mineur dès 14 ans soit jugé selon le Code pénal ordinaire, avec peine d’emprisonnement proportionnée et inscription au casier judiciaire.
- + • Que les mesures éducatives et le suivi psychologique restent possibles, en complément et non en remplacement d’une sanction pénale réelle.
- + • Que le droit de consultation des dossiers judiciaires soit strictement encadré pour interdire l’accès aux adresses personnelles des mineurs et des victimes.
- + • Que la nouvelle loi s’applique rétroactivement aux faits commis jusqu’à 10 ans avant sa promulgation, permettant de réexaminer et de rejuger les crimes graves commis par des mineurs durant cette période.
- +
- +2. Motivation de la demande
- +Des mineurs âgés de 14 à 16 ans ont commis des actes d’une violence inouïe, sans aucune conséquence pénale réelle. Dans le cas tragique de mon frère Jason, poignardés à la gare de Chimay par un mineur de moins de 16 ans, l’auteur présumé ne subira ni prison ni casier judiciaire. Par ailleurs, la diffusion non sécurisée des dossiers met en péril la vie privée des victimes. Enfin, il existe un trop grand nombre de faits impunis au cours des dix dernières années, faute d’un cadre légal adapté. Cette double impunité (pénale et documentaire) et ce lourd passif méritent d’être réparés, pour restaurer la confiance dans la justice et protéger nos enfants.
- +
- +3. Contribution de la Chambre
- + • Déposer et débattre un projet de loi abaissant à 14 ans l’application effective du droit pénal ordinaire pour les crimes graves commis par un mineur.
- + • Modifier l’article 77 du Code pénal et les textes connexes pour prévoir automatiquement, pour tout mineur auteur d’un crime grave, la peine de prison et l’inscription au casier judiciaire.
- + • Inscrire dans la loi une protection des données personnelles : interdire l’accès aux adresses des mineurs et des victimes lors de la consultation des dossiers judiciaires.
- + • Prévoyez la rétroactivité : que la loi s’applique également aux faits commis jusqu’à 10 ans avant sa promulgation, afin de permettre le réexamen et le rejugement des crimes graves commis par des mineurs durant cette période.
- + • Créer une commission parlementaire de suivi qui, six mois après l’entrée en vigueur, évaluera l’impact de ces mesures sur la prévention, la réinsertion et la sécurisation des victimes, et proposera des améliorations si nécessaire.
- +
- +1. Onze verwachtingen
- + • Dat voor zware misdrijven (assassinaat, moord, verkrachting, ontvoering, terreurdaden, …) elke minderjarige vanaf 14 jaar wordt berecht volgens het gewone strafrecht, met een proportionele gevangenisstraf en verplichte registratie in het strafregister.
- + • Dat opvoedkundige maatregelen en psychologische begeleiding mogelijk blijven, als aanvulling en niet ter vervanging van een echte strafrechtelijke sanctie.
- + • Dat het inzagerecht van gerechtelijke dossiers streng wordt gereguleerd, zodat toegang tot de persoonlijke adressen van minderjarigen en slachtoffers wordt verboden.
- + • Dat de nieuwe wet met terugwerkende kracht geldt voor feiten gepleegd tot 10 jaar vóór inwerkingtreding, zodat ernstige misdrijven door minderjarigen in die periode opnieuw beoordeeld en berecht kunnen worden.
- +
- +2. Motivatie van de aanvraag
- +Minderjarigen tussen 14 en 16 jaar hebben in recente jaren misdrijven met ongekende geweldpleging begaan, zonder dat daar echte strafrechtelijke gevolgen op volgden. In het tragische geval van mijn broer Jason—neergestoken op het station van Chimay door een minderjarige jonger dan 16—zal de verdachte noch een gevangenisstraf krijgen, noch in het strafregister worden opgenomen. Bovendien brengt de onbeschermde verspreiding van dossiers de privacy van slachtoffers in gevaar. Te veel ernstige feiten uit de afgelopen tien jaar blijven onbestraft door een gebrek aan een adequaat wettelijk kader. Deze dubbele straffeloosheid—zowel strafrechtelijk als documentair—en dit zware nalatenschap moeten worden hersteld om het vertrouwen in de justitie te herstellen en onze kinderen echt te beschermen.
- +
- +3. Bijdrage van de Kamer
- + • Indienen en debatteren van een wetsvoorstel dat de toepassing van het gewone strafrecht voor zware misdrijven door minderjarigen vanaf 14 jaar mogelijk maakt.
- + • Wijzigen van artikel 77 van het Strafwetboek en verwante bepalingen, zodat iedere minderjarige dader van een ernstig misdrijf automatisch een gevangenisstraf krijgt en registratie in het strafregister.
- + • Opnemen in de wet van een bescherming van persoonsgegevens: expliciet verbieden dat bij inzage in gerechtelijke dossiers toegang wordt verleend tot de adressen van minderjarigen en slachtoffers.
- + • Voorzien in terugwerkende kracht: de wet ook van toepassing verklaren op feiten gepleegd tot 10 jaar vóór inwerkingtreding, om eerdere zware misdrijven door minderjarigen opnieuw te laten beoordelen en berechten.
- + • Oprichten van een parlementaire opvolgingscommissie die, zes maanden na inwerkingtreding, de impact van deze maatregelen op preventie, reïntegratie en beveiliging van slachtoffers evalueert en zonodig aanbevelingen voor verbetering formuleert.