55_2021-2022/17 - Police : publication obligatoire des problèmes structurels de sécurité routière
Pétitions
Changements sur "55_2021-2022/17 - Police : publication obligatoire des problèmes structurels de sécurité routière"
Description (Nederlands)
-<p>Op dit moment doet de politie vaak aan handhaving van bv Snelheid op bepaalde plekken waar er een probleem is met snelheid. Individuele overtredingen kunnen altijd, maar als men 5 10 20 30 jaar op dezelfde plek staat te flitsen los je niets op en tegelijk is het geen geheim dat men intern quota's hanteert om hun eigen performantie te meten.</p><p>Vaak resulteert dat in een politie die vaak staat te flitsen op wegen met hoge pakkans , wegen die omwille van de inrichting , een lagere snelheids limiet hebben dan het verkeersbeeld je zou doen denken. Wegen waar in de verste verte geen veiligheid of overlast problematiek is en waar burgers gewoon door een onoplettendheidje te snel reden, zonder daarom gevaarlijk te moedwillig te snel en roekeloos te rijden.</p><p><br></p><p>Als burger heb je geen inzage, Politie laat geen openbaarheid van Bestuur toe op hun statistieken en locaties waar ze flitsen, Nul transparantie met als gevolg dat bepaalde wegen, men al 30 jaar enthousiast staat te flitsen omdat de pakkans hoog is en het hun goed uitkomt.</p><p>In die gevallen wordt er helemaal niets opgelost qua verkeersveiligheid wat niet de bedoeling kan zijn. De gemeente die de weg beheert heeft er ook geen probleem mee en doet dus ook helemaal niets aan het verkeersbeeld. De Politie zelf heeft geen probleem want ze kunnen makkelijk hun quotas invullen ipv te moeten gaan zoeken snelheid overtreders op moeilijker te flitsen plekken waar WEL overlast en gevaarlijke situaties zijn.</p><ol><li data-list="ordered"><span class="ql-ui" contenteditable="false"></span>Graag bespreken hoe men dit beter kan, politie beter aansturen: niet enkel te flitsen om quota te vullen maar ook verplichten publiek te publiceren waar men de grootste hoeveelheid overtreders heeft aangetroffen.. en om plekken waar er jaar na jaar niks verbetert in hun vaststellingen, gericht aan te pakken door het bij de wegbeheerder aan te kaarten alsook om wegbeheerders te verplichten om er iets aan te doen.</li><li data-list="ordered"><span class="ql-ui" contenteditable="false"></span>Dit lost meerdere dingen op:</li></ol><p>Politie lost effectief problemen op ipv enkel maar te flitsen</p><p>Politie wordt gedwongen om te flitsen waar de overlast zich effectief stelt ipv waar er een mismatch is tussen verkeersbeeld en snelheids limiet</p><p>Wegbeheerders worden verplicht om hun weg correct te beheren en onduidelijkheiden waar die zich stellen te corrigeren</p><p>Het maakt het voor de Burger eerlijker omdat overtredingen door niet meer door onduidelijkheid/kleine fout gebeuren maar door werkelijk onaangepast rijgedrag dan wel gebrek aan rijoplettendheid gebeuren.</p><p><br></p><p><br></p><p><br></p>- +<p>Op dit moment doet de politie vaak aan handhaving van bv Snelheid op bepaalde plekken waar er een probleem is met snelheid. Individuele overtredingen kunnen altijd, maar als men 5 10 20 30 jaar op dezelfde plek staat te flitsen los je niets op en tegelijk is het geen geheim dat men intern quota's hanteert om hun eigen performantie te meten.</p><p>Vaak resulteert dat in een politie die vaak staat te flitsen op wegen met hoge pakkans , wegen die omwille van de inrichting , een lagere snelheids limiet hebben dan het verkeersbeeld je zou doen denken. Wegen waar in de verste verte geen veiligheid of overlast problematiek is en waar burgers gewoon door een onoplettendheidje te snel reden, zonder daarom gevaarlijk te moedwillig te snel en roekeloos te rijden.</p><p>Als burger heb je geen inzage, Politie laat geen openbaarheid van Bestuur toe op hun statistieken en locaties waar ze flitsen, Nul transparantie met als gevolg dat bepaalde wegen, men al 30 jaar enthousiast staat te flitsen omdat de pakkans hoog is en het hun goed uitkomt.</p><p>In die gevallen wordt er helemaal niets opgelost qua verkeersveiligheid wat niet de bedoeling kan zijn. De gemeente die de weg beheert heeft er ook geen probleem mee en doet dus ook helemaal niets aan het verkeersbeeld. De Politie zelf heeft geen probleem want ze kunnen makkelijk hun quotas invullen ipv te moeten gaan zoeken snelheid overtreders op moeilijker te flitsen plekken waar WEL overlast en gevaarlijke situaties zijn.</p><ol><li data-list="ordered"><span class="ql-ui" contenteditable="false"></span>Graag bespreken hoe men dit beter kan, politie beter aansturen: niet enkel te flitsen om quota te vullen maar ook verplichten publiek te publiceren waar men de grootste hoeveelheid overtreders heeft aangetroffen.. en om plekken waar er jaar na jaar niks verbetert in hun vaststellingen, gericht aan te pakken door het bij de wegbeheerder aan te kaarten alsook om wegbeheerders te verplichten om er iets aan te doen.</li><li data-list="ordered"><span class="ql-ui" contenteditable="false"></span>Dit lost meerdere dingen op:</li></ol><p>Politie lost effectief problemen op ipv enkel maar te flitsen</p><p>Politie wordt gedwongen om te flitsen waar de overlast zich effectief stelt ipv waar er een mismatch is tussen verkeersbeeld en snelheids limiet</p><p>Wegbeheerders worden verplicht om hun weg correct te beheren en onduidelijkheiden waar die zich stellen te corrigeren</p><p>Het maakt het voor de Burger eerlijker omdat overtredingen door niet meer door onduidelijkheid/kleine fout gebeuren maar door werkelijk onaangepast rijgedrag dan wel gebrek aan rijoplettendheid gebeuren.</p><p><br></p><p><br></p><p><br></p>