56_2024-2025/71 - Liberté de choix et alternatives pour les voitures de société
Pétitions
Changements sur "56_2024-2025/71 - Liberté de choix et alternatives pour les voitures de société"
Titre (Nederlands)
-56_2024-2025/72 - Keuzevrijheid en alternatieven bij bedrijfswagens- +56_2024-2025/71 - Keuzevrijheid en alternatieven bij bedrijfswagens
Titre (Français)
- +56_2024-2025/71 - Liberté de choix et alternatives pour les voitures de société
Titre (Deutsch)
Description (Nederlands)
-Vraag-Aanvraag:-Ik verzoek de kamer om regelgeving te voorzien die werkgevers verplicht om werknemers een reëel alternatief te bieden bij de toewijzing van een bedrijfswagen. Werknemers moeten de keuzevrijheid hebben om te kiezen voor:-- een elektrische bedrijfswagen uit het voorgestelde aanbod,-- een alternatief zoals een mobiliteitsbudget of kilometervergoeding,-- of een duurdere wagen uit het aanbod mits een persoonlijke bijdrage via het loon.-Motivatie:-Door de elektrificatie van het wagenpark onder impuls van de overheid schakelen veel werkgevers over op elektrische wagens. Deze wagens zijn echter vaak duurder dan conventionele voertuigen. Daardoor wordt het aanbod beperkt tot kleinere modellen en modellen met kleine batterijen en lange laadtijden, zeker binnen de voorziene budgetten.--Als werknemer met een gezin van vier ben ik genoodzaakt om een wagen te kiezen die voldoende ruimte biedt voor privéverplaatsingen en occasionele reizen. Binnen het aanbod van mijn werkgever kon ik slechts kiezen voor de grootste beschikbare wagen, die echter beschikt over een kleine batterij en een lage laadcapaciteit. In de winter haalt mijn wagen vaak maar 200 kilometer op één lading waar ik vaak 200 a 300 kilometer per dag rijdt voor mijn werk. Bij thuiskomst heb ik dus vaak niets of onvoldoende lading over om prive verplaatsingen te maken. Hierdoor ben ik verplicht om zeer frequent snelladers te gebruiken waar het laden met mijn wagen vaak meer dan een uur duurt, wat resulteert in aanzienlijk verlies van werk- én privé-uren door lange laadbeurten.--Mijn werkgever weigert om een ruimer aanbod aan te bieden of alternatieven zoals een mobiliteitsbudget of kilometervergoeding te voorzien. Ook de optie om zelf bij te dragen voor een geschiktere wagen wordt geweigerd. Dit leidt ertoe dat ik verplicht ben om privé een tweede wagen aan te kopen om mijn gezinsleven normaal te kunnen organiseren. Dat kan niet de bedoeling zijn van het beleid rond duurzame mobiliteit.-Verantwoording-De huidige situatie creëert een onevenwichtige druk op werknemers die nood hebben aan een grotere of krachtigere wagen. Elektrische wagens met beperkte batterijcapaciteit en laadsnelheid zijn niet geschikt voor wie vaak lange afstanden aflegt of een groter gezin heeft. Het opleggen van een beperkte keuze zonder alternatieven ondermijnt de flexibiliteit en kan ertoe leiden dat werknemers gedwongen worden tot extra privé-uitgaven, zoals de aankoop van een tweede wagen.--Een wettelijke verplichting voor werkgevers om steeds een alternatief aan te bieden — zoals een mobiliteitsbudget, kilometervergoeding of persoonlijke bijdrageoptie — zou werknemers de vrijheid geven om zelf te bepalen hoe zij hun woon-werk en privéverplaatsingen organiseren. Dit is essentieel voor een eerlijk en werkbaar mobiliteitsbeleid waarin duurzaamheid hand in hand gaat met keuzevrijheid.--Ik dank u bij voorbaat.--Met vriendelijke groet,-Sysmans Yannick- +<p>Auteur: Yannick Sysmans</p><p>Vraag</p><p>Aanvraag:</p><p>Ik verzoek de kamer om regelgeving te voorzien die werkgevers verplicht om werknemers een reëel alternatief te bieden bij de toewijzing van een bedrijfswagen. Werknemers moeten de keuzevrijheid hebben om te kiezen voor:</p><p>- een elektrische bedrijfswagen uit het voorgestelde aanbod,</p><p>- een alternatief zoals een mobiliteitsbudget of kilometervergoeding,</p><p>- of een duurdere wagen uit het aanbod mits een persoonlijke bijdrage via het loon.</p><p>Motivatie:</p><p>Door de elektrificatie van het wagenpark onder impuls van de overheid schakelen veel werkgevers over op elektrische wagens. Deze wagens zijn echter vaak duurder dan conventionele voertuigen. Daardoor wordt het aanbod beperkt tot kleinere modellen en modellen met kleine batterijen en lange laadtijden, zeker binnen de voorziene budgetten.</p><p><br></p><p>Als werknemer met een gezin van vier ben ik genoodzaakt om een wagen te kiezen die voldoende ruimte biedt voor privéverplaatsingen en occasionele reizen. Binnen het aanbod van mijn werkgever kon ik slechts kiezen voor de grootste beschikbare wagen, die echter beschikt over een kleine batterij en een lage laadcapaciteit. In de winter haalt mijn wagen vaak maar 200 kilometer op één lading waar ik vaak 200 a 300 kilometer per dag rijdt voor mijn werk. Bij thuiskomst heb ik dus vaak niets of onvoldoende lading over om prive verplaatsingen te maken. Hierdoor ben ik verplicht om zeer frequent snelladers te gebruiken waar het laden met mijn wagen vaak meer dan een uur duurt, wat resulteert in aanzienlijk verlies van werk- én privé-uren door lange laadbeurten.</p><p>Mijn werkgever weigert om een ruimer aanbod aan te bieden of alternatieven zoals een mobiliteitsbudget of kilometervergoeding te voorzien. Ook de optie om zelf bij te dragen voor een geschiktere wagen wordt geweigerd. Dit leidt ertoe dat ik verplicht ben om privé een tweede wagen aan te kopen om mijn gezinsleven normaal te kunnen organiseren. Dat kan niet de bedoeling zijn van het beleid rond duurzame mobiliteit.</p><p>Verantwoording</p><p>De huidige situatie creëert een onevenwichtige druk op werknemers die nood hebben aan een grotere of krachtigere wagen. Elektrische wagens met beperkte batterijcapaciteit en laadsnelheid zijn niet geschikt voor wie vaak lange afstanden aflegt of een groter gezin heeft. Het opleggen van een beperkte keuze zonder alternatieven ondermijnt de flexibiliteit en kan ertoe leiden dat werknemers gedwongen worden tot extra privé-uitgaven, zoals de aankoop van een tweede wagen.</p><p>Een wettelijke verplichting voor werkgevers om steeds een alternatief aan te bieden — zoals een mobiliteitsbudget, kilometervergoeding of persoonlijke bijdrageoptie — zou werknemers de vrijheid geven om zelf te bepalen hoe zij hun woon-werk en privéverplaatsingen organiseren. Dit is essentieel voor een eerlijk en werkbaar mobiliteitsbeleid waarin duurzaamheid hand in hand gaat met keuzevrijheid.</p><p>Ik dank u bij voorbaat.</p><p>Met vriendelijke groet,</p><p>Sysmans Yannick</p>
Description (Français)
- +<p>Auteur: Yannick Sysmans</p><p>Il est demandé à la Chambre de prévoir une législation obligeant aux employeurs de proposer aux employés une alternative réelle lors de l'attribution d'une voiture de fonction.</p>