FAQ
Het platform en mijn gegevens
18.Wat is het platform “dekamer.mijnopinie.belgium.be”?
Het platform “dekamer.mijnopinie.belgium.be” is een online instrument dat de burgers de mogelijkheid biedt om elektronisch petities in te dienen.
19.Waarom moet ik mij registreren?
De registratie is noodzakelijk om tegemoet te komen aan artikel 3 van de wet van 2 mei 2019 betreffende de bij de Kamer van volksvertegenwoordigers ingediende verzoekschriften. Dat artikel bepaalt dat elke elektronisch ingediende petitie moet voorzien zijn van een elektronische identificatie.
Van elke ondertekenaar van een petitie waarvoor de indiener vraagt om gehoord te worden, moet de Kamer ook het rijksregisternummer*, de naam, de leeftijd en de woonplaats kunnen controleren. *(zie wet van 29 november 2022 tot wijziging van de wet van 2 mei 2019 betreffende de bij de Kamer van volksvertegenwoordigers ingediende verzoekschriften betreffende de invoering van een standaardformulier van het verzoekschrift om gehoord te worden)
20.Wie kan zich op dit platform registreren en hoe?
Wie 12 jaar is of ouder en over een Belgische elektronische identiteitskaart beschikt, kan zich op dit platform registreren.
Klik op de knop "Registreren/Inloggen", bovenaan rechts op de homepage.
U wordt dan doorverwezen naar de website van CSAM waarop u zich elektronisch kunt identificeren met een eID-lezer, de Itsme-app enzovoort*.
Eenmaal de identificatie geslaagd is, vervolledigt u uw profiel en is de registratie voltooid.
*Meer informatie over de verschillende identificatiemogelijkheden, leest u hier: https://www.csam.be/nl/.
Indien u kiest voor de identificatie via Itsme, bezoekt u best het petitieplatform vanuit de standaard browser van uw smartphone (zie ook FAQ 40).
21.Ik ben jonger dan 12 jaar en ik heb geen eID. Wat nu?
Wie jonger is dan 12 jaar kan nog altijd petities sturen per mail (petitions-verzoekschriften@dekamer.be) of per post naar:
Voorzitter van de Kamer van volksvertegenwoordigers
De Kamer van volksvertegenwoordigers
Paleis der Natie
Natieplein 2
1008 Brussel
Betreft het een petitie waarover u door de Kamer wilt worden gehoord, dan dient u de handtekeningen te verzamelen op het formulier dat de Kamer ter beschikking stelt.
22.Hoe gaat de Kamer de identiteit van de petitionarissen en ondertekenaars na?
Indien u zich online registreert (zie FAQ nr. 20), wordt de verificatie automatisch uitgevoerd. Het systeem vraagt bij het Rijksregister* volgende gegevens op: uw rijksregisternummer, uw naam, voornamen en postcode. Bent u ondertekenaar, dan wordt ook nagegaan of u tenminste 16 jaar oud bent. Deze gegevens worden opnieuw gecontroleerd en bijgewerkt telkens u zich aanmeldt.
Belgen in het buitenland worden gehecht aan de gemeente waar ze zijn ingeschreven op de kiezerslijsten en, bij gebreke daaraan, aan een van de volgende gemeenten:
1° de Belgische gemeente waar de persoon ooit ingeschreven was in de bevolkingsregisters;
2° bij gebreke daaraan, de Belgische gemeente waarin zijn geboorteplaats ligt;
3° bij gebreke daaraan, de Belgische gemeente waar de vader of moeder van de persoon in de bevolkingsregisters is ingeschreven of het laatst was ingeschreven;
4° bij gebreke daaraan, de Belgische gemeente waar de echtgenoot, de echtgenote of de vorige echtgenoot of echtgenote of de partner in een geregistreerde samenleving is ingeschreven of was ingeschreven in de
bevolkingsregisters;
5° bij gebreke daaraan, de Belgische gemeente waar een verwant tot de derde graad in het bevolkingsregister is ingeschreven of het laatst was ingeschreven of de Belgische gemeente waar een bloedverwant in de opgaande lijn is geboren, is ingeschreven of was ingeschreven in de bevolkingsregisters;
6° bij gebreke daaraan, de gemeente Brussel.
Indien u op papier of via een combinatie van papieren en elektronische handtekeningen minstens 25.000 handtekeningen heeft verzameld, worden de handtekeningen die op papier werden bezorgd alleen meegeteld en gecontroleerd aan de hand van de rijksregisternummers* voor zover dat nodig is om dat aantal te behalen.
*Voor alle voorwaarden: zie FAQ nr. 16.
*Toegang tot het Rijksregister: zie machtigingen nrs. 028/2020 en 023/2023.
23.Volgens het platform my.data werden mijn gegevens geraadpleegd door de Kamer van volksvertegenwoordigers. Waarom?
Wanneer u een petitie indient of steunt, wordt u automatisch doorverwezen naar de website van CSAM om u elektronisch te identificeren (met Itsme of e-ID). Hierbij wordt in het Rijksregister nagegaan of u beantwoordt aan de voorwaarden om een petitie in te dienen of te steunen. Uw rijksregisternummer, naam, voornaam, postcode en geboortedatum worden bij deze gecontroleerd. Deze controle genereert een gegevensrecord in my.data.
24.Wordt mijn e-mailadres online gepubliceerd?
Bij de registratie kan u ervoor kiezen om uw e-mailadres op te geven. Dat maakt het mogelijk om u per mail op de hoogte te houden van meldingen of privéberichten die op het platform verschijnen. Uw e-mailadres wordt niet online gepubliceerd.
Indien u geen e-mailnotificaties meer wenst te ontvangen, kan u die optie in 'Mijn account --> meldingsparameters' uitschakelen.
25.Welke gegevens worden verzameld en hoe lang worden de gegevens bijgehouden?
Van elke gebruiker worden het rijksregisternummer, de naam, de voornamen, de postcode, de leeftijd, het e-mailadres en het pseudoniem verzameld.
De gegevens van de gebruikers van het platform worden bijgehouden zolang de gebruikers over een account op het platform beschikken.
Na de registratie kunt u één of meerdere petities indienen of steunen. De inhoud hiervan blijft zichtbaar op het platform tijdens de volledige duur van de raadpleging, ook na de vernietiging van uw identificatiegegevens. Die inhoud kan dan niet langer met u in verband worden gebracht.
Wanneer u een petitie ondersteunt, worden verschillende gegevens over deze handtekening bewaard:
-het wiskundige bewijs dat de handtekening niet werd gewijzigd tijdens de overdracht (ook wel: "Hash" van de handtekening genoemd);
-de regio waaraan de handtekening is verbonden;
-de datum en tijd van de ondertekening;
-het precieze en gecertificeerde tijdstip waarop de transactie plaatsvond (ook wel "Timestamp" genoemd).
Deze gegevens worden bewaard voor de levensduur van het platform.
Meer informatie over de verzameling van persoonlijke gegevens vindt u terug in de Privacyverklaring.
26.Kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen?
U kunt uw pseudoniem en e-mailadres op elk moment bijwerken door rechtsboven het scherm op uw naam te klikken en vervolgens op "Mijn Account" te klikken.
27.Hoe kan ik mijn account verwijderen?
Als u ingelogd bent, klikt u op uw gebruikersnaam rechtsbovenaan uw scherm. Klik vervolgens op "Mijn account". Daar vindt u de optie "Verwijder mijn account".
Indien u een petitie hebt ingediend, blijft ze wel zichtbaar op het platform. Uw naam zal er echter niet meer aan verbonden zijn.