FAQ
Een petitie indienen of steunen
1.Wat is een petitie?
Een petitie is een verzoek, een standpunt of een voorstel dat door een burger wordt geformuleerd en aan de overheid is gericht.
Iedere burger kan bij de Kamer van volksvertegenwoordigers een petitie indienen, teneinde:
- de Kamer te verzoeken een bestaande wet te verbeteren of nieuwe bepalingen uit te vaardigen;
- een standpunt kenbaar te maken;
- er bij de Kamer op aan te dringen het toezicht op de regering aan te scherpen.
2.Wie kan een petitie indienen of steunen?
De indiener van een petitie wordt "petitionaris" genoemd.
De persoon die een petitie steunt, wordt "ondertekenaar" genoemd.
U kunt een petitie schriftelijk (per brief of per e-mail) of elektronisch (op dit platform) indienen.
Petitie per brief of per e-mail (zie FAQ nr. 9)
U kunt een schriftelijke petitie indienen, ongeacht uw leeftijd, nationaliteit, taal of woonplaats.
Indien u niet door de Kamer wil worden gehoord, kan iedereen de petitie ondertekenen.
Indien u wel door de Kamer wil worden gehoord, moeten de ondertekenaars tenminste 16 jaar oud zijn en hun woonplaats in België hebben.
Belgen die ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van een consulaire beroepspost in het buitenland en de volle leeftijd van 16 jaar hebben bereikt, kunnen ook een petitie steunen.
De handtekeningen dienen te worden verzameld op het formulier dat de Kamer hiertoe ter beschikking stelt.
Online petitie
Om een online petitie te kunnen indienen, moet u zich elektronisch kunnen identificeren bij de Belgische overheden (met uw e-ID of de app Itsme, bijvoorbeeld).
Indien u niet door de Kamer wilt worden gehoord, dan zal uw petitie niet open staan voor ondertekening.
Wenst u wel door de Kamer te worden gehoord, dan moeten de ondertekenaars zich ook elektronisch kunnen legitimeren, minstens 16 jaar oud zijn en hun woonplaats in België hebben.
Ook Belgen die in het buitenland wonen en ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van een consulaire beroepspost van dat land en de volle leeftijd van 16 jaar hebben bereikt, kunnen de petitie steunen.
U kunt ook zowel elektronische als papieren handtekeningen verzamelen. Zie FAQ nr. 10 voor meer uitleg.
Opmerking:
Een vereniging kan geen petitie indienen in gemeenschappelijke naam. Alleen de gestelde overheden, zoals buitenlandse ambassadeurs, rectoren van universiteiten enzovoort, hebben het recht om dit schriftelijk te doen.
U kan echter wel een petitie in eigen naam indienen en daarna laten ondertekenen door de leden van uw vereniging.
3.Welke elementen moet een petitie bevatten om geldig te zijn?
- De handtekening of de elektronische identificatie van de indiener;
- de naam, voornamen, geboortedatum en verblijfplaats van de indiener;
- een duidelijk verzoek.
Indien de petitionaris door de Kamer wil worden gehoord, is het belangrijk dat uw verzoek tevens in overeenstemming is met het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden.
De ondertekenaars van de petitie dienen bovendien naast hun naam, voornamen, geboortedatum en verblijfplaats ook hun rijksregisternummer te vermelden.
4.Welke elementen kunnen beletten dat een petitie in overweging wordt genomen?
- Een van de elementen die vermeld zijn in FAQ nr. 3 ontbreekt.
- De indiener verzoekt de Kamer van volksvertegenwoordigers tussenbeide te komen in een individueel, bestuurlijk of gerechtelijk dossier.
- Het taalgebruik is kwetsend of ongepast.
- De petitie zet aan tot haat.
- De petitie bevat commerciële boodschappen.
- De petitie bevat tekst/afbeeldingen waarvan de indiener niet over het auteursrecht beschikt.
- …
Wanneer de Kamer van volksvertegenwoordigers beslist een petitie niet online bekend te maken omdat het niet aan de criteria voldoet, wordt de petitionaris daarvan in kennis gesteld door een persoonlijk bericht.
5.Waarover kan een petitie gaan?
Een petitie kan alle onderwerpen betreffen die de burgers of de samenleving in het algemeen aanbelangen, op voorwaarde dat het Federaal Parlement ervoor bevoegd is. Bijvoorbeeld:
- de sociale zekerheid;
- grote delen van de fiscaliteit;
- vragen met betrekking tot de politie en het gerecht;
- de internationale betrekkingen;
- de landsverdediging;
- …
6.In welke taal dien ik mijn petitie in?
Het staat u vrij de taal te kiezen waarin u uw petitie indient.
Indien u niet door de Kamer gehoord wenst te worden, en dus ook geen handtekeningen verzamelt, zal uw verzoek in de landstaal worden gepubliceerd waarin u uw verzoek heeft ingediend. De Kamer publiceert in de andere taal een zin die de inhoud van uw verzoek samenvat.
Kiest u er wel voor om door de Kamer te worden gehoord, dan dient u best uw verzoek zowel in het Nederlands als in het Frans in. Kopieer beide teksten in het daartoe voorziene invulvak of voeg de vertaling als bijlage toe. U kunt die ook mailen naar petitions-verzoekschriften@dekamer.be. Dit zal uw kansen sterk vergroten om in elk van de drie gewesten van het land de nodige steun te krijgen. Zo niet zal de Kamer op het platform in de andere landstaal enkel een zin publiceren die de inhoud van uw verzoek samenvat.
7.Er is al een petitie ingediend die sterk lijkt op de mijne. Mag ik desondanks mijn eigen petitie indienen?
Uiteraard mag u uw eigen petitie indienen.
Indien de andere petitie echter dezelfde is als de uwe en is opengesteld voor ondertekening, kunt u beter die petitie steunen.
8.Ik wil mijn petitie wijzigen/intrekken.
Zodra uw petitie ter validatie is ingediend, kunt u die niet meer zelf wijzigen, noch intrekken.
Tijdens de validatieprocedure van uw petitie kunt u vragen dat ze wordt gewijzigd via petitions-verzoekschriften@dekamer.be. Na de publicatie online van de petitie kan die niet meer worden gewijzigd.
Nadat de petitie is verstuurd ter validatie, kunt u wel op ieder moment vragen dat ze wordt ingetrokken.
9.Ik wil een petitie indienen/steunen, maar ik kan/wil dat niet via het petitieplatform doen. Wat moet ik doen?
Petities kunnen steeds per brief of per mail worden ingediend. Wij maken uw petitie vervolgens online bekend als u daarmee akkoord gaat.
Per brief:
Voorzitter van de Kamer van volksvertegenwoordigers
Kamer van volksvertegenwoordigers
Paleis der Natie
Natieplein 2
1008 Brussel
Per e-mail:
petitions-verzoekschriften@dekamer.be
In die brief of e-mail vermeldt u uw naam, voornamen, geboortedatum en verblijfplaats. Denk eraan die te ondertekenen.
Betreft het een petitie waarover u door de Kamer wilt worden gehoord, dan dient u het formulier te gebruiken dat de Kamer daartoe ter beschikking stelt.
Naast hun naam, voornamen, geboortedatum, verblijfplaats en handtekening dienen de ondertekenaars van uw petitie ook hun rijksregisternummer te vermelden.
10.Is de combinatie van elektronische en schriftelijke handtekeningen toegelaten?
Ja, de combinatie van elektronische en schriftelijke handtekeningen is toegelaten. Niemand mag een petitie meer dan één keer ondertekenen.
Wanneer de Kamer vaststelt dat het vereiste aantal handtekeningen elektronisch werd verzameld, worden de handtekeningen die op papier werden bezorgd niet in rekening gebracht.
Indien dat vereiste aantal handtekeningen niet elektronisch werd verzameld, worden de handtekeningen die op papier werden bezorgd alleen meegeteld voor zover dat nodig is om dat aantal te behalen. De controle van de handtekeningen kan enige tijd in beslag nemen.
De schriftelijke handtekeningen dienen verzameld te worden op het formulier dat de Kamer daartoe ter beschikking stelt.
11.Binnen welke termijn moeten de handtekeningen worden verzameld?
Één van de voorwaarden om door de Kamer te worden gehoord, is dat uw petitie door 25.000 burgers wordt ondertekend. U bent niet verplicht om daarvoor een termijn te bepalen, maar die optie wordt u wel aangeboden.
Welke termijn u ook kiest, u kunt die altijd verlengen binnen de tijdspanne van de zittingsperiode.
Indien u binnen de (eventueel verlengde) termijn niet voldoende handtekeningen heeft verzameld, zal uw petitie worden overgezonden aan de commissie voor de Verzoekschriften. De Kamer is dan evenwel niet verplicht u te horen.
Verzamelt uw petitie wel 25.000 handtekeningen en voldoen ze aan alle voorwaarden*, dan wordt ze overgezonden aan de commissie voor de Verzoekschriften. Als de opgegeven termijn nog loopt, kan de petitie nog worden ondertekend tot het antwoord van de Kamer op uw petitie online wordt bekendgemaakt.
*Uitgebreide voorwaarden: zie FAQ nr. 16.
12.Hoelang blijft mijn petitie geldig?
Als uw petitie geen handtekeningen verzamelt, blijft ze geldig tot het einde van de zittingsperiode, tenzij ze eerder werd gesloten.
Aan het einde van de zittingsperiode vervallen alle niet afgesloten petities.
Als uw petitie handtekeningen verzamelt en de termijn loopt tot na de zittingsperiode, kan de petitie handtekeningen blijven verzamelen tot de aangegeven deadline.
Als de termijn is vastgesteld voor het einde van de zittingsperiode, maar het vereiste aantal handtekeningen nog niet is verzameld, zijn de handtekeningen niet langer geldig en wordt de petitie behandeld als een petitie zonder handtekeningen. (Zie ook FAQ 11)
Wenst u uw verzoek opnieuw onder de aandacht van de Kamer te brengen? Dien die opnieuw in.
De Kamer zal de ontvankelijkheid ervan opnieuw onderzoeken.