Privacyverklaring
1. Inleiding
De Kamer van volksvertegenwoordigers, hierna "de Kamer", hecht belang aan uw persoonlijke levenssfeer en handelt wat dat betreft steeds in overeenstemming met de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU) 2016/679 (AVG) en van de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Lees deze privacyverklaring om meer te weten te komen over hoe deze website de persoonsgegevens verzamelt en verwerkt. Hierna wordt beschreven hoe de Kamer de persoonsgegevens verwerkt bij het gebruik van de website "dekamer.mijnopinie.belgium.be".
2. Veiligheid
De Kamer verbindt zich ertoe om alle gepaste technische en organisatorische maatregelen te treffen om uw persoonsgegevens te beschermen tegen vernietiging, verlies, onbedoelde wijziging, beschadiging of openbaarmaking.
Die maatregelen omvatten met name:
3. Websitebezoek en registratie
Hoewel u bepaalde informatie op deze website kunt raadplegen zonder dat u uw persoonsgegevens moet meedelen, dient u zich te registreren indien u aan het platform wilt deelnemen, zoals vermeld onder Algemene informatie. U bent niet verplicht om uw persoonsgegevens mee te delen. Indien u dit niet doet, zult u wel bepaalde functies van de website niet kunnen gebruiken.
Op het moment van de registratie vraagt het systeem aan het Rijksregister* om toegang te krijgen tot volgende gegevens: uw naam, voornamen, woonplaats (gewest) en leeftijd.(*: *Toegang tot het Rijksregister: zie machtiging nr. 028/2020)
Met het oog op uw identificatie als deelnemer aan het platform moet u ook een pseudoniem en uw e-mailadres meedelen. Volgende gegevens zijn optioneel: een afbeelding, een persoonlijke website en "Over mij".
De gegevens van de gebruikers van het platform worden bewaard zolang de gebruikers een account hebben op het platform.
Telkens u aan het platform wilt deelnemen moet u zich identificeren. De identificaties worden gelogd. Die identificatiegegevens (IP-adres, tijdstip, verzoek tot authenticatie en authenticatieniveau) worden tot twee jaar na de aanmelding bewaard en worden vervolgens vernietigd.
Wanneer u de website bezoekt, zal uw taalkeuze worden geregistreerd om de werking van de website voor u te optimaliseren.
4. Verwerking van persoonsgegevens
4.1. Verwerkingsprincipes
Zoals eerder aangegeven, verzamelt deze website uw persoonsgegevens op verschillende manieren, met name wanneer u zich registreert en wanneer u de website bezoekt.
De Kamer verwerkt uw persoonsgegevens met name voor de volgende doeleinden:
De Kamer zal uw persoonsgegevens nooit verwerken voor commerciële of reclamedoeleinden, noch ze meedelen aan derden die uw persoonsgegevens daartoe zouden gebruiken.
Het is echter wel mogelijk dat de Kamer, bij de uitvoering van haar opdrachten, genoodzaakt is uw persoonsgegevens te ontvangen of mee te delen aan de volgende ontvangers:
Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan nodig is voor de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt.
4.2. Verwerking in het raam van de registratie
De verwerking van uw gegevens tijdens uw registratie op de website is gerechtvaardigd op grond van een wettelijke verplichting (onder meer: de Grondwet; de wet van 2 mei 2019 betreffende de bij de Kamer van volksvertegenwoordigers ingediende verzoekschriften en het Reglement van de Kamer), of, in bijkomende orde, op grond van de opdracht van algemeen belang van de Kamer in het raam van de behandeling van de petities. Die gegevens worden verwerkt om u te identificeren vooraleer u aan het platform kunt deelnemen. Die gegevens worden bewaard tot u zich uitschrijft en tot maximum 2 jaar na uw laatste deelname aan een raadpleging. Daarna worden ze vernietigd.
Na de registratie kunt u één of meerdere petities indienen of steunen. Die inhoud blijft op het platform tijdens de volledige duur van de raadpleging, ook na de vernietiging van uw identificatiegegevens. Die inhoud kan dan niet langer met u in verband worden gebracht.
Wanneer u een petitie ondersteunt, worden verschillende gegevens over deze handtekening bewaard:
-het wiskundige bewijs dat de handtekening niet werd gewijzigd tijdens de overdracht (ook wel: "Hash" van de handtekening genoemd);
-het gewest waaraan de handtekening verbonden is;
-de datum en tijd van de ondertekening;
-het precieze en gecertificeerde tijdstip waarop de transactie plaatsvond (ook wel "Timestamp" genoemd).
Deze gegevens worden bewaard voor de levensduur van het platform.
4.3. Verwerking in het raam van het bezoek
De verwerking van uw gegevens tijdens uw bezoek aan deze website is gerechtvaardigd op grond van de uitdrukkelijke toestemming die u zal worden gevraagd. Die gegevens worden verwerkt om de werking van de website te optimaliseren. Daartoe worden cookies gebruikt, waarover u hieronder meer informatie vindt.
Door uw uitdrukkelijke en voorafgaande toestemming te geven, stemt u er uitdrukkelijk mee in dat de Kamer die gegevens ook voor de bovengenoemde doeleinden mag verwerken.
De Kamer doet een beroep op Blue4You, dat optreedt als onderaannemer en in die hoedanigheid de AVG moet naleven. De Kamer legt in een overeenkomst met Blue4You de nodige bepalingen vast ter bescherming van de persoonsgegevens.
5. Cookies
Deze website gebruikt "cookies": kleine informatiebestanden die uw browser op uw computer opslaat.
In uw browser kunt u het gebruik van cookies uitschakelen, maar dat kan bepaalde delen van de website onbruikbaar maken. De cookies worden na 1 jaar automatisch van uw computer verwijderd.
Voor de niet-geregistreerde bezoekers wordt slechts een tijdelijke sessiecookie opgeslagen, die niet aan een identiteit wordt gekoppeld.
Hierna volgt een lijst van de gebruikte cookies en de functie ervan.
Bewaartermijn: de duur van de sessie
Doel: sessiecookie die ervoor zorgt dat u op dezelfde server blijft en die wordt verwijderd bij afloop van de sessie.
Bewaartermijn: 1 jaar
Doel: laat de website weten of u al dan niet cookies aanvaardt.
Bewaartermijn: 18 maanden
Doel: anonieme statistieken over de bezoeken om de service te optimaliseren.
Bewaartermijn: 1 jaar
Doel: een sessie-ID opslaan zodat New Relic het aantal sessies voor de applicatie kan controleren.
6. Recht van inzage, aanpassing en verbetering – gegevenswissing en verwerkingsbeperking
Zoals wordt bepaald in de AVG, kunt u altijd uw persoonsgegevens raadplegen of informatie verkrijgen over de nadere regels voor de verwerking ervan (zie de contactgegevens hieronder); u kunt uw persoonsgegevens ook gratis doen verbeteren door contact op te nemen met de Kamer (petitions-verzoekschriften@dekamer.be) of ze zelf verbeteren via de website (pseudoniem, e-mailadres). U hebt ook het recht om uw persoonsgegevens te wissen of te doen wissen, of om bepaalde verwerkingen stop te zetten. In sommige gevallen zult u dan niet meer aan het platform kunnen deelnemen. Indien u het verzoek indient om uw account te wissen, zal uw petitie online blijven staan en wordt uw naam vervangen door "verwijderde gebruiker".
7. Wijzigingen
De Kamer behoudt zich het recht voor om de privacyverklaring op elk tijdstip te wijzigen. Indien de grondslag van de verwerking uw toestemming is, zal die u opnieuw worden gevraagd. Deze privacyverklaring werd het laatst gewijzigd en herzien op 03/12/2020.
8. Contactgegevens
De Kamer is verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens en heeft een functionaris voor gegevensbescherming (dpo@dekamer.be). Hij is de contactpersoon voor alle vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens en de uitoefening van uw rechten overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming. U kan hem al uw vragen over de bescherming van de persoonlijke levenssfeer sturen of bij hem elk incident in verband met de persoonsgegevens melden.
U kan ook een klacht indienen bij de toezichthoudende autoriteit: Gegevensbeschermingsautoriteit, Drukstraat 35 – 1000 Brussel, contact@apd-gba.be.