55_2023-2024/26 - herkwalificatie van motorrijbewijs Cat A2 naar Cat A
Pétitions
U kan deze petitie niet steunen.
55_2023-2024/26 - herkwalificatie van motorrijbewijs Cat A2 naar Cat A
Dit voorstel heeft als doel het motorrijbewijs categorie A2 te herkwalificeren naar categorie A en tegelijkertijd de afschaffing van motorrijbewijs categorie A2 te bewerkstelligen.
In de overweging van het huidige beleid betreffende motorrijbewijzen wordt geconstateerd dat het splitsen van het motorrijbewijs in de categorie A2, gevolgd door een latere overgang naar categorie A, geen aantoonbare meerwaarde biedt. Deze tussenstap lijkt geen significante voordelen op te leveren op het gebied van verkeersveiligheid, opleidingsefficiëntie of andere relevante aspecten. In het kader van vereenvoudiging en optimalisatie van het motorrijbewijssysteem wordt daarom voorgesteld om deze tussenstap te elimineren en directe toekenning van categorie A na het behalen van het motorrijbewijs te implementeren.
Dit initiatief is beantwoord:
Tijdens haar vergadering van 28 januari 2025 heeft de commissie voor Verzoekschriften deze petitie overgezonden aan de commissie voor Mobiliteit, Overheidsbedrijven en Federale Instellingen en aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit.
Antwoord van de minister van Mobiliteit, Klimaat en Ecologische Transitie, belast met Duurzame Ontwikkeling (27/06/2025):
ln uw verzoekschrift betwist u het nut van een geleidelijke toegang tot het rijbewijs voor motorfietsen, van categorie A1, naar A2 en voorts naar A, telkens na 2 jaar rijervaring en een korte praktische rijopleiding:
• categorie A1: motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van ten hoogste 0,1 kW/kg;
• categorie A2: motorfietsen met een maximumvermogen van 35 kW, een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,2 kW/kg en niet afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen.
• categorie A: aile motorfietsen, ongeacht hun cilinderinhoud of vermogen.
Specifiek vraagt u de afschaffing van motorfietscategorie A2, aangezien u van mening bent dat deze geen significante voordelen oplevert op het gebied van verkeersveiligheid, opleidingsefficiëntie of andere relevante aspecten.
Nochtans is het aantal verkeersdoden onder motorfietsers in België sinds 2013, het jaar waarin de geleidelijke toegang via categorie A2 werd ingevoerd, bijna gehalveerd. Het huidige systeem biedt dan ook verschillende voordelen:
-verkeersveiligheid: door geleidelijk over te stappen naar zwaardere motorfietsen kunnen bestuurders hun vaardigheden en ervaring opbouwen in een gecontroleerde omgeving. Dit vermindert het risico op ongevallen, omdat bestuurders niet direct worden blootgesteld aan de uitdagingen van het rijden op een zware motorfiets;
-efficiëntie van de opleiding: de stapsgewijze aanpak heeft de kwaliteit van de rijopleiding aanzienlijk verbeterd en vermindert de kans op fouten tijdens het rijden. De overgang van categorie A1 naar A2 en van A2 naar A vereist slechts een korte praktische opleiding van 4 uur. Voorts is het nog steeds mogelijk om rechtstreeks een rijbewijs A te behalen, mits een volwaardige rijopleiding van minimum 9 uur en vanaf de leeftijd van 24 jaar;
-psychologische voorbereiding: het geleidelijk opbouwen van rijervaring helpt bestuurders om zelfvertrouwen te krijgen en zich comfortabeler te voelen op de weg. Dit kan bijdragen aan een meer ontspannen en veilige rijstijl, wat de algehele verkeersveiligheid ten goede komt. technische kennis en vaardigheden: bestuurders leren de technische aspecten van verschillende motorfietsen beter begrijpen. Dit omvat het omgaan met verschillende vermogensniveaus en rijomstandigheden, wat essentieel is voor veilig motorrijden.
-aanpassingsvermogen: door ervaring op te doen met verschillende soorten motorfietsen kunnen bestuurders zich beter aanpassen aan diverse rijomstandigheden en -situaties. Dit verhoogt hun reactievermogen en probleemoplossend vermogen tijdens het rijden.
Bovendien is gebleken dat het marktaanbod voor motorfietsen van categorie A2 initieel beperkt was, maar sinds 2013 wel aanzienlijk is gegroeid, en nu zeker met de komst van elektrisch aangedreven motorfietsen.
Tenslotte gelden krachtens Europese richtlijn 2006/126 in aile EU-lidstaten dezelfde regels inzake de rijbewijscategorieën, de minimumleeftijd van 24 jaar voor de directe toegang tot categorie A en de geleidelijke toegang tot categorieën A2 en A na twee jaar rijervaring. Daarvan kan door België of de andere lidstaten niet afgeweken worden. Het is dan ook niet alleen onwenselijk, maar ook onmogelijk om motorfietscategorie A2 af te schaffen.
Tijdens de huidige herziening van deze richtlijn werd het systeem van de geleidelijke toegang, het bestaan van categorie A2, evenals de rechtstreekse toegang tot categorie A vanaf 24 jaar, rekening houdend met de aanzienlijke daling van het aantal verkeersdoden onder motorrijders in de hele EU en met de conclusies van tal van experten en verdedigers van de belangen van motorrijders, overigens niet ter discussie gesteld.
lk hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Deel: