55_2021-2022/81 - Overstromingen, afvloeiing van water en wetten
Pétitions
55_2021-2022/81 - Overstromingen, afvloeiing van water en wetten
Overstroming: Afspoeling van akkers is vaak een van de problemen bij overstromingen. In deze gevallen worden op advies van de specialisten, die ter plaatse komt om de situatie te bestuderen, boeiboorden, greppels, heggen of andere voorzieningen aangebracht. De meest voorkomende situatie is dat landbouwers, gemeenten, GISER (Wallonië) or vlaams gewest en omwonenden samen naar oplossingen zoeken.
Het probleem is dat er geen "verplichting" is voor de landbouwer om mee te werken, en dat artikel 640 van het burgerlijk wetboek (lager gelegen land is onderworpen aan dat wat hoger ligt) zeer beperkend is voor bewoners die lager wonen dan de velden. De enige beperking is een onmiddellijk gevaar.
Dit geval, waaraan ruchtbaarheid is gegeven in de pers, deed zich voor in de regio van La Louvière waar een akker regelmatig tuinen, binnenplaatsen, huizen en straten onder water zet en waar een burgemeester maandenlang heeft moeten onderhandelen om de medewerking van de landbouwer te verkrijgen, waardoor de huizen van de burgers geen enkele bescherming meer genieten. Dus moeten burgers naar de rechter met advocaten, adviezen van deskundigen, lange en dure procedures voor een probleem dat gemakkelijk kan worden opgelost. Meestal gaat dit goed, maar de wet voorziet niet in iets als de landbouwer niet meewerkt.
Wij zijn van mening dat wij het recht hebben van ons eigendom te genieten, dat dit eigendom waarde heeft en vaak een leven lang werk vertegenwoordigt, in de wetenschap dat landbouwbezit een werkinstrument is dat ook zijn eigen waarde heeft.
Daarom vragen wij in de wet:
1 - Een of andere vorm van "verplichting" tot medewerking van landeigenaren wanneer hun land huizen, straten en tuinen overstroomt (en dit feit is bewezen). Samenwerking met de omwonenden en/of de gemeente en zo nodig advies van GISER. Daartoe vragen wij ook om een wijziging van artikel 640 van het Burgerlijk Wetboek, dat de slachtoffers van dit soort overstromingen maar al te vaak blokkeert.
2 - De mogelijkheid voor gemeenten om dringend op te treden om hun burgers te beschermen zonder dat daarvoor toestemming nodig is. De noodsituatie wacht niet op toestemming van een onwillige boer.
Dit soort problemen betreft de bevolking die meestal op het platteland woont, in een hellende straat, met aangrenzende boerderijen. In het licht van de klimaatverandering is het uiterst dringend om onze eigendommen te beschermen.
Dit initiatief is beantwoord:
Tijdens haar vergadering van 23 januari 2024 heeft de commissie voor de Verzoekschriften deze petitie overgezonden aan de commissie Justitie, de commissie Binnenlandse Zaken, Veiligheid, Migratie en Bestuurszaken, aan de vice-eersteminister en minister van Justitie en Noordzee en aan de minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing.
Antwoord van de minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing (05/03/2024):
lk wens vooraf te preciseren dat de ruimtelijke ordening een gewestelijke bevoegdheid is. Op die basis zou de Waalse Regering regelgevende initiatieven kunnen nemen voor het aanbrengen van heggen of andere voorzieningen.
Daarenboven geeft artikel 181 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid aan de burgemeester de mogelijkheid om, tijdens interventies in het kader van de opdrachten bedoeld in artikel 11 van deze wet en in afwezigheid van beschikbare openbare diensten en bij gebrek aan voldoende middelen, personen en zaken die hij nodig acht, op te vorderen.
De in artikel 11 van deze wet bedoelde opdrachten worden duidelijk beschreven in het koninklijk besluit van 10 juni 2014 tot bepaling van de opdrachten en taken van civiele veiligheid uitgevoerd door de huIpverIeningszones en de operationele eenheden van de Civiele Bescherming. Eén van de opdrachten is de redding van en bijstand aan personen in bedreigende omstandigheden en bescherming van hun goederen.
Een burgemeester zou dus, op kosten van de gemeente, een firma die over de middelen beschikt, kunnen opvorderen om de nodige aanpassingen op het grondgebied te doen teneinde afspoeling van akkers te vermijden, voor zover er geen openbare dienst beschikbaar is en bij gebrek aan voldoende middelen.
Dergelijke opvordering heeft van nature evenwel een subsidiair karakter. Het gaat immers om een belangrijke schending van de fundamentele rechten en daarom moet de opvordering een uitzonderlijk middel blijven waarop enkel een beroep mag worden gedaan aIs er geen enkel ander middel voorhanden is. Daarnaast mag de overheid dit middel enkel gebruiken in geval van een absolute noodzaak van openbaar beIang en bij afwezigheid van alle andere aangepaste middelen die binnen de vereiste termijn beschikbaar zijn. Dit laatste element betekent dat een opvorderingsmaatregel steeds de ultieme oplossing is. De bevoegde overheid moet dus zelf nagaan in welke mate de opvordering noodzakelijk is en dientengevolge de opvorderingsbeslissing grondig motiveren.
Deze werkwijze mag echter niet ingeroepen worden om tegemoet te komen aan de bekommernissen van de burgers, noch als preventieve maatregel, want preventieve maatregelen vallen onder de bevoegdheid van de gewestelijke overheid.
Ik hoop u hiermee voldoende informatie gegeven te hebben.
Deze petitie is vervallen als gevolg van de ontbinding van de Kamer op 8 mei 2024.
Deel: