55_2021-2022/48 - Dodehoek in het verkeer
Pétitions
55_2021-2022/48 - Dodehoek in het verkeer
Voertuigen met een dode hoek verbieden in agglomeraties. In deze tijd van computertechnologie en minimalisering moeten voertuigen die in agglomeraties opereren verplicht voorzien worden van alle mogelijke technische oplossingen (camera, sensoren . . . ) om dode hoeken volledig uit te sluiten. Analoog aan de LEZ kunnen zones waarin deze verplichting zal gelden aangeduid worden met een (nieuw) verkeersbord. Dit alles zonder afkoopbare uitzonderingen.
Dit initiatief is beantwoord:
Tijdens haar vergadering van 19 oktober 2022 heeft de commissie voor de Verzoekschriften deze petitie overgezonden aan de commissie voor Mobiliteit, Overheidsbedrijven en Federale instellingen en aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit.
Antwoord van de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit (06/01/2023):
Het is met belangstelling dat ik kennis genomen heb van het bovenvermeld verzoekschrift van de heer Jan PEETERS van 18 februari 2022 dat op 22 oktober naar mijn kabinet doorgestuurd werd.
Deze kwestie is inderdaad cruciaal voor de bescherming van actieve gebruikers en vereist krachtige maatregelen. Ik heb in dit verband een aantal initiatieven genomen.
Eind 2021 heb ik met de vervoersfederaties overlegd over een identieke maatregel aan deze die in het verzoekschrift voorgesteld wordt, om de praktische haalbaarheid ervan te verifiëren. De vervoerssector vraagt om een gestandaardiseerde oplossing. Er zijn echter verschillende parameters en beperkingen waarmee we rekening moeten houden om ervoor te zorgen dat de maatregel realistisch is en concrete effecten op het terrein kan hebben.
Zo moet er rekening gehouden worden met de verschillende soorten vrachtwagens die in de bebouwde kom zullen mogen rijden. Deze toegangsbeperking kan ook betrekking hebben op voertuigen met buitenlandse nummerplaat. Daarom is het belangrijk rekening te houden met de europese context waarin de regels inzake de technische voorschriften voor voertuigen worden vastgesteld.
In dit verband heeft de Europese Unie nieuwe regels vastgesteld die vanaf 6 juli 2022 van toepassing op alle nieuwe voertuigmodellen zijn en vanaf 7 juli 2024 op alle nieuwe voertuigen van oude modellen. Het gaat om systemen bedoeld om het risico op ongevallen met actieve gebruikers te verminderen.
Deze systemen zijn:
- detectiesysteem bij achteruitrijden (radar of achteruitrijcamera);
- waarschuwingssysteem voor aanrijdingen van voetgangers en fietsers (detectie van actieve gebruikers in de onmiddellijke nabijheid van de voor- of rechterkant van het voertuig);
- dodehoekdetectie (een optisch en hoorbaar signaal dat de bestuurder over de aanwezigheid van een fietser in de dode hoek voor of tijdens het afslaan informeert).
Bovendien moeten de cabines van vrachtwagens zo uitgerust worden dat de bestuurder een beter direct zicht heeft, en dit vanaf 7 januari 2026 voor nieuwe modellen en vanaf 7 januari 2029 voor alle nieuwe voertuigen.
Aangezien het enige tijd zal duren voordat het volledige vrachtwagenpark met deze verbeteringen uitgerust is, blijf ik andere opties onderzoeken om de installatie van deze systemen in de bestaande voertuigen te stimuleren (retrofitting).
Daarom is de dodehoekproblematiek in het interfederale 'All for Zero'-verkeersveiligheidsplan opgenomen. Mijn collega, mevrouw Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Verkeersveiligheid, is dan ook van plan de verschillende actoren samenbrengen om oplossingen te bestuderen voor het voorkomen van dodehoekongevallen. In het kader van dit plan zal ik de in het verzoekschrift voorgestelde maatregel presenteren.
Bovendien kan ik u meedelen dat de werkgroep Statistiek van de Federale Commissie voor Verkeersveiligheid zojuist heeft aanbevolen de door de politie gebruikte ongevallenformulieren aan te passen. Voortaan zal het kenmerk 'dodehoekongeval' deel uitmaken van de in te vullen variabelen, hetgeen ons duidelijkere informatie over dit fenomeen zal verschaffen.
Ik wil benadrukken dat deze kwestie een prioriteit voor mij en mijn gewestelijke collega's is en dat het onderwerp van het verzoekschrift in details zal bestudeerd worden om de meest effectieve oplossingen te kunnen voorstellen.
Deze petitie is vervallen als gevolg van de ontbinding van de Kamer op 8 mei 2024.
Deel: