55_2020-2021/14 - Aanpassen wet op de kernuitstap
Pétitions
55_2020-2021/14 - Aanpassen wet op de kernuitstap
Deze petitie beoogt het schrappen van art. 3 uit de wet op de kernuitstap van 31 januari 2003. Dit artikel bepaalt: "Geen enkele nieuwe nucleaire centrale bestemd voor de industriële elektriciteitsproductie door splijting van kernbrandstoffen, kan worden opgericht en/of in exploitatie gesteld." De huidige regering bevestigt in haar regeerakkoord en in recente verklaringen de uitstap uit kernenergie in België tegen 2025. De laatste kernreactor van de huidige 7 zal bijgevolg zoals de wet het voorschrijft stoppen met leveren van elektriciteit op het net op 1 december 2025. Artikel 3 van deze wet laat echter tevens niet toe om nieuwe technologie op basis van kernsplijting als toepassing te gebruiken in de toekomstige energiemix van België. Ons land is een wereldleider op vlak van kernenergietechnologie. Een technologie die sinds 2003 (het instellen van deze wet) veel vooruitgang heeft geboekt en nieuwe veelbelovende potentiële oplossingen aanbiedt in het kader van de klimaatproblematiek. Het zou zonde zijn om de optie kernenergie in de toekomst per definitie uit te sluiten. De wetenschappelijke consensus geeft kernenergie een plaats in de toekomst van de aanpak tegen de klimaatopwarming. Zowel het IPCC als vele andere universitaire en wetenschappelijke studies en rapporten geven aan dat nieuwe kernenergie een deel van de oplossing is en niet van het probleem. En hoewel de wet op de kernuitstap onderzoek naar kernenergietechnologie niet verbiedt, fnuikt dit artikel 3 investeringen in ons land in deze sector. Wie investeert in een technologie in een land waar de technologie nooit geëxploiteerd zal mogen worden? Daarom deze petitie die vraagt om dit artikel dus te schrappen. Hiermee blijft de huidige kernuitstap doorgaan, maar wordt elektriciteitsopwekking op basis van nieuwe kernenergietechnologie in de toekomst niet onmogelijk gemaakt in België.
Dit initiatief is beantwoord:
Tijdens haar vergadering van 15 maart 2022 heeft de commissie voor de Verzoekschriften deze petitie overgezonden aan de commissie voor Energie, Leefmilieu en Klimaat en aan de minister van Energie.
Antwoord van de minister van Energie (06/05/2022):
lk heb het verzoek van de heer Cardon met veel aandacht gelezen om art.3 van de Wet van 31 januari 2003 te schrappen.
Artikel 3 van de wet op de kernuitstap stelt dat geen enkele nieuwe nucleaire centrale bestemd voor de industriële elektriciteitsproductie door splijting van kernbrandstoffen, kan worden opgericht en/of in exploitatie gesteld.
Zoals aangegeven in de voorbereidende werken bij de wet houdt industriële productie in: "de productie op een dergelijke schaal en hoeveelheid dat ze bestemd is voor de verkoop aan het net. Ook indien bijvoorbeeld het bedrijf Bayer te Antwerpen een nucleaire centrale zou bouwen, voor autoconsumptie of voor verkoop aan het net valt dit onder het wetsontwerp (...)".
De memorie van Toelichting bij de wet laat wel duidelijk de mogelijkheid tot onderzoek open. Het bouwen van een prototype dat geen 'industriële' elektriciteitsproductie beoogt, is dus perfect mogelijk onder de huidige wet op de kernuitstap.
De regering erkende in december 2021 reeds de aanwezige nucleaire excellentie en expertise in het land en moedigt het onderzoek en ontwikkeling van nieuwe kerntechnologie aan voor diverse toepassingen.
De regering vroeg dat de ministers van energie en van economie opdracht geven :
-aan het SCK CEN om, eventueel in samenwerking met een private speler en/of universiteiten, een technology assessment uit te voeren van alle in ontwikkeling zijnde kleine, modulaire reactortypes, zogenaamde SMR's en de mate waarin zij voldoen aan de principes van (i) passieve veiligheid, (ii) minimalisatie van langlevend afval en (iii) non-proliferatie;
-aan het SCK CEN om, samen met de ivzw Myrrha, te onderzoeken waar mogelijk de fase 2 en fase 3 van Myrrha ook te richten op of te heroriënteren naar de ontwikkeling van SMR's, naast de bestaande focus op scheiding en transmutatie (zogenaamde "partitioning & transmutation") van gebruikte splijtstof;
-deze taken op te nemen in de in voorbereiding zijnde beheersovereenkomst met het SCK CEN;
-aan de ivzw Myrrha om te onderzoeken of er naast overheden, ook bij onderzoeksinstellingen en privé investeerders interesse is om samen te werken aan een SMR project, al dan niet via een participatie in de ivzw Myrrha;
Op 18 januari 2022 vonden in de kamer hoorzittingen plaats over Small Modular Reactors.
Ondertussen stond de wereld niet stil en beleven we de grootste energiecrisis ooit in Europa en in ons land. De oorlog in Oekraïne legt pijnlijk bloot hoe afhankelijk ons land is van energie uit het buitenland. Meer dan 90% van onze energie wordt ingevoerd. Uit Rusland importeren we 30% van onze aardolie, 25% van het uranium en tot 6% van het aardgas. Het is net omdat we zo afhankelijk zijn van fossiele energie dat we zo veel moeten betalen. Onze economie en portemonnee worden leeggezogen.
Daarom heeft de federale regering op 18 maart een ongezien energiepakket goedgekeurd. Na 20 jaar stilstand is dit de groene versnelling die ons land nodig heeft. Ondanks de moeilijke context met de oorlog in Oekraïne, vergunningsproblemen en bijkomende nucleaire problemen in Frankijk ligt er nu een sluitend plan voor om de bevoorrading te garanderen. Het investeringsmechanisme (CRM) krijgt groen licht en er worden onderhandelingen aangeknoopt met Engie onder bepaalde voorwaarden over een verlenging van maximaal 2 GW voor 10 jaar.
Deze petitie is vervallen als gevolg van de ontbinding van de Kamer op 8 mei 2024.
Deel: