56_2024-2025/69 - Gelijke Erkenning van Studieverblijven voor Kaart L (Artikel 40bis Hervorming) / Equal Recognition of Student Residence Periods for Card L (Article 40bis Reform)
Pétitions
U kan deze petitie niet steunen.
56_2024-2025/69 - Gelijke Erkenning van Studieverblijven voor Kaart L (Artikel 40bis Hervorming) / Equal Recognition of Student Residence Periods for Card L (Article 40bis Reform)
NL
Inleiding
De Belgische “Wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen” (Vreemdelingenwet) voert EU-Richtlijn 2003/109/EG in over langdurig ingezetenen.
Krachtens artikel 40bis, § 2 (hoofdstuk IV) worden verblijfsperiodes op basis van arbeidsvergunning, gezinshereniging of vluchtelingenstatus voor 100 procent meegeteld voor de vijfjarige aaneengesloten verblijfsduur voor de kaart L, terwijl studieverblijven slechts voor 50 procent meetellen. Deze ongelijke behandeling benadeelt niet-EU-studenten ondanks hun belangrijke maatschappelijke bijdragen.
Deze petitie vraagt om een wetswijziging zodat studieverblijven volledig meetellen—gelijk aan werk, gezinshereniging en vluchtelingenstatus—voor kaart L.
Probleemstelling en hervormingsvoorstel
1. Juridisch Kader en Ongelijke Behandeling
Artikel 40bis, § 2 van de Vreemdelingenwet kent volledige erkenning toe aan werk-, gezins- en vluchtelingenperiodes, maar slechts halve erkenning aan studieverblijven, terwijl de EU-Richtlijn lidstaten de vrijheid geeft studieverblijven volledig mee te rekenen.
2. Vergelijkende Gelijkheid
Vluchtelingen krijgen volledige erkenning; studenten—die collegegeld, huur en belastingen betalen en sociaal-economisch integreren—krijgen slechts 50 procent. Twee personen met vijf jaar aaneengesloten verblijf behalen verschillend krediet (5 jaar versus 2,5 jaar), wat ongerechtvaardigd is.
3. Praktische Gevolgen
Internationale studenten ondersteunen de Belgische economie, vullen tekorten aan vaardigheden en tonen sterke integratieresultaten. Onderwaardering van hun verblijfsduur ondermijnt talentbehoud en sociale cohesie.
4. Gevraagde Wijziging
Wijzig artikel 40bis, § 2 zodat alle verblijfsperiodes—werk, gezinshereniging, vluchtelingen of studie—voor 100 procent meetellen voor de vijfjarige norm; pas dit retroactief toe; en geef uitvoeringsrichtlijnen voor uniforme toepassing.
Conclusie
Het gelijkstellen van studieverblijven aan werk-, gezins- en vluchtelingenperiodes corrigeert een arbitraire ongelijkheid, benut België’s discretionaire bevoegdheid onder EU-wetgeving en bevordert economische, sociale en demografische doelstellingen. Wij roepen het Parlement op artikel 40bis, § 2 van de Vreemdelingenwet te wijzigen, de minister van Justitie te instrueren de administratie bij te werken en alle sympathisanten deze petitie te steunen voor een rechtvaardig en inclusief kaart L-stelsel.
ENG
Introduction
Belgium’s “Law of 15 December 1980 on access to the territory, stay, establishment and removal of foreigners” implements EU Directive 2003/109/EC on long-term residents.
Under Article 40bis, § 2 (Chapter IV), periods under work permits, family-reunification permits, or refugee status are counted at 100 percent toward the five-year continuous-residence requirement for the card L, whereas periods under a student permit count at only 50 percent. This discrepancy places non-EU students at an unjust disadvantage despite their substantial contributions. This petition calls for an amendment so that student-permit residence is fully recognised—on par with work, family-reunification, and refugee periods—for card L eligibility.
Problem statement and Reform Proposal
1. Legal Framework and Differential Treatment Belgian law (Article 40bis, § 2 of the 1980 Foreigners’ Law) grants full credit for work, family-reunification, and refugee periods, but only half credit for student periods—although the underlying EU Directive allows Member States discretion to take study periods fully into account.
2. Comparative Equity
Refugees receive full recognition of their stays, while students—who pay tuition, rent, and taxes and integrate socially and economically—receive only 50 percent credit. Two people with identical five-year stays accrue different credits (5 years vs. 2.5 years), creating an unfair disparity.
3. Practical Impacts
International students support Belgium’s economy, fill skill shortages, and demonstrate strong integration outcomes. Under-crediting their residence undermines talent retention and social cohesion.
4. Proposed Amendment
Amend Article 40bis, § 2 so that all legal residence periods—work, family-reunification, refugee, or student—count at 100 percent toward the five-year requirement; apply retroactively; and issue implementing guidelines to ensure uniform application.
Conclusion
Aligning student-permit credit with work, family-reunification, and refugee periods corrects an arbitrary inequity, leverages Belgium’s discretion under EU law, and promotes economic, social, and demographic goals. We call on Parliament to amend Article 40bis, § 2 of the 1980 Foreigners’ Law, instruct the Minister of Justice to update administrative practice, and invite all supporters to endorse this petition for a fair and inclusive card L regime.
Deel: