55_2023-2024/53 - Opdat Bpost het werk zou hervatten
Pétitions
U kan deze petitie niet steunen.
55_2023-2024/53 - Opdat Bpost het werk zou hervatten
Aan de Kamer wordt gevraagd om bij stakingen bij Bpost een minimumdienst te garanderen voor het bezorgen van post en aangetekende zendingen.
Dit initiatief is beantwoord:
Tijdens haar vergadering van 6 november 2024 heeft de commissie voor Verzoekschriften deze petitie overgezonden aan de commissie voor Mobiliteit, overheidsbedrijven en Federale Instellingen en aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post.
Antwoord van de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post (20/12/2024):
Bpost kent een lange traditie van sociale dialoog. In dit overleg worden de bezorgdheden van de medewerkers, die het management van bpost zeer ernstig neemt, ter sprake gebracht. Het management voert de sociale dialoog met al de vertegenwoordigers van het personeel om oplossingen te vinden die de levensvatbaarheid van het bedrijf, de continuïteit van de werkgelegenheid en het welzijn van de werknemers garanderen.
De beste basis voor de toekomst is dat het bedrijf op haar strategische koers zit en goede bedrijfsresultaten kan boeken. De Raad van Bestuur keurde recent de toekomststrategie goed, die door het management werd voorgesteld. Dit plan geeft de richting aan hoe bpost wil evolueren en groeien als bedrijf. Daarop heeft het management een lange termijnplan 2025-2029 gebouwd. In dit plan wil bpost kwalitatieve jobs voor de bpost-medewerkers voorzien.
Een bepalende factor voor goede bedrijfsresultaten is ook een hoge klantentevredenheid. bpost zet prioritair in op een verdere verhoging van de klantentevredenheid van de Belgische burgers, organisaties en bedrijven. Ze doet daartoe klantentevredenheidsmetingen en plaatst klanten centraal in de ontwikkeling en verbetering van producten en processen.
Evenzeer belangrijk voor het management is het welzijn van haar medewerkers. bpost heeft daartoe een uitgebreid welzijns- en preventiebeleid, dat onder meer via halfjaarlijkse welzijnsbevragingen, met onder meer open vraagstelling, peilt naar de verbeterpunten en vervolgens daarvoor oplossingen uitwerkt.
Het BIPT oefent bovendien controle uit op het behalen van de aan bpost opgelegde verzendingstermijnen voor post en aangetekende zendingen.
Mocht een staking zich alsnog voordoen, dan zouden een nauw overleg met de klanten en oplossingen door het operationele management ontwikkeld in de brede, nationale logistieke organisatie van bpost eventuele schokken moeten trachten te absorberen en de dienstverlening moeten verzekeren.
Deel: