55_2023-2024/9 - Uitzondering voorlopig rijbewijs
Pétitions
U kan deze petitie niet steunen.
55_2023-2024/9 - Uitzondering voorlopig rijbewijs
Beste
ik zou graag een petitie willen starten voor uitzonderingen voor het voorlopig rijbewijs .
ik zelf rij met een voorlopig rijbewijs cat. B . ik start deze petitie wegens ik en zoveel andere beginnende bestuurders bepaalde tijdstippen en data’s niet mogen rijden . Ik zelf net als zoveel andere werk ik namelijk in ploegen wat uitmaakt dat ik met sommige ploegen niet naar mijn werk mag rijden en dit vind ik jammer omdat velen hun job zo verliezen .
dus ik zou graag een petitie willen starten voor een uitzondering omtrent die wetgeving .
als volgt de uitzondering enkel en alleen maar in te dienen voor werkgelegenheid en niet voor vrije tijd of ontspanning etcetera dit moet dan ook kunnen bewezen worden met een officieel staats document.
Zodat de hardwerkende Belgen die met een voorlopig rijbewijs cat . B toch hun job kunnen behouden en geen schrik moeten hebben hun job te kunnen kwijtspelen .
en deze uitzondering enkel en alleen ook maar kunnen krijgen als ze kunnen bewijzen dat ze in een ploegensysteem / volcontinue systeem alles behalve met 9-5 uren werken.
en dat ze dit zelf kunnen kiezen om hierop beroep te doen met een betaling naar de staat uit uiteraard .
alvast bedankt
Mvg
D’heer nigel
Dit initiatief is beantwoord:
Tijdens haar vergadering van 23 januari 2024 heeft de commissie voor de Verzoekschriften deze petitie overgezonden aan de commissie voor Mobiliteit, Overheidsbedrijven en Federale Instellingen en aan de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit.
Antwoord van de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit (07/03/2024):
Met betrekking tot het verzoekschrift van Meneer D'heer betreffende bestuurders met een voorlopig rijbewijs B die naar hun werk willen rijden tijdens nachtelijke uren in het weekend, wordt verwezen naar artikel 6 van het koninklijk besluit van 10 juli 2006. Dit artikel bepaalt dat "de kandidaat niet mag rijden van 22 uur tot 6u. ‘s anderendaags op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van de wettelijke feestdagen en de wettelijke feestdagen". Daardoor kunnen sommige kandidaat-bestuurders die in een ploegensysteem werken in het weekend of op feestdagen niet zelfstandig naar hun werk rijden. Deze regel heeft als doel de verkeersveiligheid te waarborgen. Deze beperking is van toepassing op beginnende bestuurders om hen te beschermen tijdens de meest risicovolle uren op de weg.
Beginnende bestuurders hebben amper ervaring op de weg. Nachtelijke omstandigheden kunnen extra uitdagend zijn, met verminderd zicht en vermoeidheid. In het weekend en op de vooravond van feestdagen is er ’s nachts meer verkeer dan tijdens de overige weekdagen. De ongevallenstatistieken zijn duidelijk: de meeste dodelijke ongevallen gebeuren net tijdens deze uren, aangezien er dan een hoger risico bestaat op rijden onder invloed van alcohol/drugs en vermoeidheid, wat de verkeersveiligheid in gevaar brengt. Het vermijden van nachtelijke ritten vermindert de kans op ongevallen.
Het voorlopig rijbewijs met of zonder begeleider dient in de eerste plaats kandidaat-bestuurders de mogelijkheid te bieden om zich voor te bereiden op het praktisch rijexamen. Het is geen volwaardig rijbewijs en het is logisch dat er regels gelden om het risico voor de kandidaat-bestuurders zelf en voor andere weggebruikers zoveel mogelijk te beperken. Tot zij tijdens het praktisch rijexamen hebben bewezen over voldoende kennis en vaardigheden te beschikken om veilig deel te nemen aan het wegverkeer, blijven deze regels van toepassing.
Het handhaven van dezelfde regels voor alle voorlopige rijbewijshouders bevordert consistentie en duidelijkheid. Nachtelijke ritten blijven riskant, zelfs voor werknemers in een ploegensysteem. Vermoeidheid en verminderd zicht blijven factoren die de veiligheid kunnen beïnvloeden. Daarnaast heeft de wetgever de verantwoordelijkheid om ook deze kandidaat-bestuurders te beschermen tegen het verhoogde risico op dodelijke ongevallen op deze tijdstippen.
Het creëren van uitzonderingen kan leiden tot complexiteit en mogelijk misbruik van de regel, wat de handhaving ervan onmogelijk maakt.
Kortom, hoewel het begrijpelijk is dat werknemers in een ploegensysteem flexibiliteit nodig hebben, is het belangrijk om de verkeersveiligheid tijdens hun rijopleiding voorop te stellen. Een uitzondering op deze regel zou het risico op ongevallen kunnen vergroten en dat is onwenselijk.
Deze petitie is vervallen als gevolg van de ontbinding van de Kamer op 8 mei 2024.
Deel: