56_2024-2025/25 - Petitie in de verkeerswet
Pétitions
U kan deze petitie niet steunen.
56_2024-2025/25 - Petitie in de verkeerswet
Ik heb een suggestie die volgens mij heel belangrijk is, vooral na de vele auto-ongelukken die met treinen in botsing komen op spoorwegovergangen met de straten van steden en plattelandsdorpen. Dit ding breekt altijd mijn hart.
Ik stel daarom het volgende voor
1_ Er moet een nieuw verkeerslicht worden geplaatst op een afstand van minimaal 20/25 meter van de slagboom en het verkeerslicht dat zich momenteel op het spoor bevindt.
2_ Het nieuwe sein moet 20/30 seconden vóór het huidige slagboomsein rood oplichten, wat zorgt voor een grotere veiligheid voor auto's, fietsen en voetgangers die van beide kanten het pad betreden.
3_ Nadat de auto's en fietsen 20/30 seconden bij het nieuwe rode sein stilstaan, licht het hoofdsein (dat momenteel aanwezig is) rood op, waarna het nieuwe sein opengaat en de auto's weer stoppen bij de spoorboom. Zo hebben we de menselijke veiligheid gegarandeerd en ervoor gezorgd dat niemand het kruispunt oversteekt, behalve na twee veiligheidsfasen.
4_ Ik stel voor om het type licht dat momenteel wordt gebruikt, wit en rood, te vervangen door een sterker licht qua verlichting, omdat het overdag soms moeilijk is om te onderscheiden of het witte licht werkt of niet, en ook het rode licht.
5_ Het installeren van camera's om directe overtredingen te monitoren met een flitslicht voor iedereen die door het eerste rode licht rijdt. Eiser: Moayad Daoud Vesten 98/bus1 Geraardsbergen
Dit initiatief is beantwoord:
Tijdens haar vergadering van 9 april 2025 heeft de commissie voor Verzoekschriften deze petitie overgezonden aan de commissie voor Mobiliteit, Overheidsbedrijven en Federale Instellingen en aan de minister van Mobiliteit, Klimaat en Ecologische Transitie.
Antwoord van de minister van Mobiliteit, Klimaat en Ecologische Transitie, belast met de Duurzame Ontwikkeling (11/06/2025):
Als federaal Minister van Mobiliteit is veiligheid voor mij een prioriteit, ook bij spoorwegovergangen. Wat betreft uw vijf suggesties, volgt hier een antwoord, punt per punt:
Vragen 1, 2 en 3 in verband met de plaatsing van een extra verkeerslicht op een bepaalde afstand van de spoorwegovergang en de tijd gedurende dewelke dit licht moet branden. Op basis van het koninklijk besluit van 11 juli 2011 zou een ministerieel besluit kunnen worden gesloten, op voorstel van lnfrabel, dat vermeldt dat een spoorwegovergang bovendien moet uitgerust zijn met een verkeerslicht (gesynchroniseerd met het treinverkeer), dat op een bepaalde afstand van de spoorwegovergang wordt geplaatst. Dit voorstel wordt momenteel geanalyseerd door mijn administratie, rekening houdend met de eventuele extra wachttijd aan de spoorwegovergangen, de kosten van een dergelijke voorziening en de veiligheidswinst die deze zou opleveren.
Vraag 4 in verband met de lichtintensiteit van de verkeerslichten zou een wijziging vereisen van bijlage 2 van het ministerieel besluit van 3 november 2011 tot vaststelling van de technische normen met betrekking tot de veiligheidsinrichtingen aan spoorwegovergangen op de spoorwegen (punt 2.8). Het lijkt niet opportuun om deze zeer aanzienlijke investering te doen, waarvan de meerwaarde op het vlak van veiligheid sterk hypothetisch lijkt. De toename van de lichtintensiteit van de lichten brengt bovendien het risico met zich mee dat de weggebruikers verblind worden.
Vraag 5 in verband de installatie van ANPR-camera's. lnfrabel wenst in de toekomst ANPR-camera's te installeren op de spoorwegovergangen. Het project is hangende, omdat het een wettekst vereist waar de FOD Economie aan werkt. Wanneer de juridische aspecten zijn geregeld, is het aan lnfrabel om te beslissen over de installatie van ANPR-camera's aan de spoorwegovergangen (indien nodig in overleg met de wegbeheerder).
Deel: